همشهری آنلاین: محمد البرادعی در یادداشتی جدید پیشنهاد کرده مقامات دولت بوش به خاطر راه‌اندازی جنگی بی‌دلیل در عراق بایستی تحت پیگرد قانونی قرار گرفته و محاکمه شوند.

elbaradei

او که حالا بیش از زمانی که در سازمان ملل کار می کرد و سمتی بین‌المللی داشت، آزادتر می‌تواند صحبت کند رهبران آمریکا را به تحریف و گفتن دروغی مضحک در آغاز تجاوز به عراق در سال 2003 متهم کرده است.

در آن زمان بوش و نظامیانش باوجود تناقض با اطلاعات جمع‌آوری شده توسط البرادعی و دیگر بازرسان تسلیحاتی در داخل عراق، اعلام کردند که این کشور سلاح کشتار جمعی دراختیار دارد.

او در نوشته‌ای با عنوان"عصر اغفال" که به‌تازگی هنری هالت و شرکا آن را چاپ کرده، نوشته است جنگ عراق به او آموخته "اغفال عمدی فقط به کشورهای کوچکی که توسط دیکتاتورهای ظالم اداره می‌شوند؛ محدود نمی‌شود".

این اندیشمند 68 ساله مصری در طی سال‌های 1997 تا 2009 رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی  بود و به تازگی نقش یکی از شخصیت‌های معترض در جریان راه‌پیمایی ها و اعتراض های مرمی در مصر را ایفا کرد.نوشته 321 صفحه‌ای او به دو دهه دیپلماسی هسته‌ای"خسته‌کننده و پر پیچ و تاب"  و نیز بویژه به پرونده هسته‌ای کره‌شمالی و ایران می‌پردازد.

البرادعی که در سال 2005 برنده جایزه صلح نوبل شد ، نوشته است:" همه گروه‌ها باید به سر میز مذاکره بیایند".

او مدام واشنگتن را به‌خاطر نگاه افراطی و تندرو‌اش به گفت‌ و گو و بحث با تهران و پیونگ یانگ  سرزنش می‌کند.

او در خصوص دولت بوش در سال‌ 2002 تا 2003 به خاطر راه‌اندازی جنگ علیه عراق  به‌شدت تند می‌نویسد.در طی این سال‌ها البرادعی و تیم بازرسان سازمان ملل به رهبری هانس بلیکس به‌دنبال این بودند که دریابند آیا دولت صدام برنامه‌ای برای ساخت  سلاح اتمی، شیمیایی یا بیولوژیکی دارد یا خیر.

کد خبر 133074
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز